Nordik Tasarım: Artek
Fotoğraf: Artek

Nordik Tasarım: Artek

Artek; genç idealistler Alvar ve Aino Aalto, Maire Gullichsen ve Nils-Gustav Hahl tarafından 1935 yılında Helsinki’de kuruldu. Amaçları ise mobilya satmak, sergiler ve diğer eğitim araçlarıyla modern yaşam kültürünü teşvik etmekti. Hâlâ kurucularının savunduğu ilkeleri ve ruhu benimseyen Artek bugün de tasarım dünyasında inovatif bir aktör olarak rol alıyor ve yeni ürünler geliştiriyor. Bunun üstüne tasarım, mimari ve sanat arasında bir kesişim yaratıyor. 

Artek koleksiyonu, Finlandiyalı ustalar ve önde gelen uluslararası tasarımcılar tarafından tasarlanan mobilya, aydınlatma ve aksesuarlardan oluşuyor. Açıklık, işlevsellik ve şiirsel sadelik gibi prensipler markanın merkezinde yer alıyor. 

Artek koleksiyonu, Finlandiyalı ustalar ve önde gelen uluslararası tasarımcılar tarafından tasarlanan mobilya, aydınlatma ve aksesuarlardan oluşuyor. Açıklık, işlevsellik ve şiirsel sadelik gibi prensipler markanın merkezinde yer alıyor. 

Artek’in Anlamı

Artek ismi, 1920’lerde öne çıkan uluslararası modernist hareketin merkezinde yer alan kavramlar olan sanat – art ve teknoloji-technology’nin bir sentezinden oluşuyor.  Modernizmin önemli savunucusu olan Walter Gropius sanat ve teknolojinin yeni bir birlik olduğunu ortaya atmıştı. Teknolojinin bilim ve endüstriyel üretim yöntemlerini içerdiği anlaşılırken sanat anlayışı güzel sanatların ötesine geçerek mimariyi ve tasarımı da bu sürece dahil etti. Modernizm ise bu iki alanın verimli bir birliğini sağlamayı amaçladı. Gropius’un bu tezi Artek’in kurucularını da etkilemişti ve şirket adını verirken bu tez baskın gelmişti. 

Artek Manifestosu

Şirketin dört kurucusu Artek’i kurarken 1935 yılında Artek Manifestosu adını verdikleri bir dizi prensip yayınladı. Artek bünyesinde yapmak istedikleri ve benimsedikleri vizyonu belirlemede bu manifesto oldukça önemliydi. Bu manifesto aslında Artek’i sadece bir mobilya mağazası olmanın ötesine taşıyor, kültürel bir misyona da sahip olduğunu kanıtlıyor. 

Manifesto, modern sanat, endüstri, iç mimarlık, propaganda gibi başlıklarla Artek’in hedeflerini netleştiriyor. Alvar Aalto’nun tasarımları bunun en önemli kanıtıydı. Aalto ayrıca sanatın bir sentezini gerçekleştirmeyi, günlük yaşamı iyileştirmeyi ve Finlandiya’ya modernizmi getirmeyi hedefliyordu. 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir